Ir ao contido principal
BIBLIOGUÍAS
Universidade de Vigo

Como afrontar o TFG

Como buscar información

Na busca de información científica cómpre coñecer unha serie de técnicas para obter os resultados máis pertinentes e adecuados ante o gran volume de documentación existente.

O primeiro é ter claro o que estás a buscar e transformar o tema do teu TFG nunha consulta ou pregunta de investigación. Esta debe formularse nunha ou varias frases que describan o tema de forma completa, precisa e concisa, evitando preguntas xenéricas ou ambiguas. Por exemplo:

Causas do movemento migratorio de Galicia a America do sur no século XX

Na frase que describa o noso tema identificaremos os conceptos principais e máis relevantes, eliminando as palabras baleiras (preposicións, conxuncións, artigos, pronomes...) e as que teñan pouco significado ou moi xenérico (por exemplo: desenvolvemento, introdución, relación, aplicación, uso, efectos, análise etc.):

Migración      Galicia       América do Sur

Debemos ter en conta que un concepto pode expresarse con distintas palabras, polo que o seguinte paso é pensar en sinónimos e tamén en termos relacionados, máis xenéricos ou máis específicos. É importante que escollamos todos os termos baixo os que pode estar tratado o tema para recuperar a maior cantidade de información relevante:

   Migración        Galicia        América do Sur   
            Emigración       Galegos        Sudamérica/Suramérica     

Este conxunto de conceptos cos seus sinónimos e termos relacionados teremos que combinalos con operadores booleanos para poder expresar con precisión a busca. Estes operadores son AND/OR /NOT e funcionan en case todas as bases de datos e buscadores, aínda que poden estar expresados de diferentes formas ou linguas. Con frecuencia aparecen como AND/OR/NOT, pero ás veces aparecen traducidos a outras linguas (Y/E, O/OU, NO/NON...) ou expresados en frases como "Con todas as palabras“, "Con algunha das palabras“ etc.:

AND: o equivalente verbal sería “todas estas palabras” e recupera resultados que conteñan todos os termos. 
Úsase para unir conceptos diferentes. É o operador empregado por defecto nas bases de datos e buscadores, é dicir, se non indicamos nada entre os termos de busca entenderá que hai un AND.

OR: o equivalente verbal sería “con algunha destas palabras” e recupera resultados que conteñan calquera dos termos. Émprégase para ampliar a busca con sinónimos e termos relacionados.

NOT: o equivalente verbal sería “sen as palabras” e serve para excluír da busca aspectos que non interesan.

Ademais dos operadores, existen outras posibilidades que se poden empregar nas buscas como:

  • Frase: cando un conxunto de dous ou máis termos teñan que ir xuntos e nesa orde é conveniente buscalos coma frase, desa forma recuperará os documentos que conteñan os termos nesa orde exacta. Polo xeral para buscar coma frase os termos póñense entre comiñas, por exemplo: "América do Sur".
  • Truncamento: úsase para buscar unha palabra e as súas variantes, é dicir, permite a busca do termo pola súa raíz.
    O símbolo máis común para representalo é o asterisco, por exemplo:  Migra* (recupera: migración, migratorio, migrante etc.).
  • Enmascaramento: consiste na inclusión dun signo, habitualmente a interrogación (?), de forma que recupera calquera letra que apareza nesa posición, por exemplo: su?américa (recupera Sudamérica ou Suramérica).

Ao relacionar os termos cos operadores, a formulación da busca pode facerse nunha única caixa ou varias:

  • Nunha única caixa: neste caso, se utilizamos os operadores AND e OR na mesma busca, debemos ter coidado e empregar parénteses para indicar como se ten que executar a busca.

  • Mediante formularios: podemos poñer na mesma caixa de busca todos os termos referidos a un mesmo concepto conectados co operador OR, e o operador AND entre as distintas caixas para unir os conceptos diferentes.

Analizar os resultados

Unha vez realizada a busca debes revisar os resultados obtidos para comprobar se se axustan ao que necesitas ou tes que reformular a estratexia. O obxectivo é que os resultados sexan poucos, precisos e pertinentes. 

Tan importante coma obter un número de resultados manexable é o contido do que atopas, é dicir, a súa relevancia para o tema. Pode ser que os resultados non sirvan para responder á pregunta realizada. Isto ocorre, xeralmente, porque non seleccionamos os termos adecuados ou a combinación non se realizou correctamente.

A revisión dos resultados permitirache detectar se recuperaches moitos documentos que en realidade non che interesan (ruído documental) ou se, pola contra, fáltache información relevante para o tema que deberías obter (silencio documental).

Para solucionar os posibles desaxustes, terás que reformular de novo a busca, modificando os termos seleccionados, eliminándoos ou engadindo outros novos, e modificando os campos de busca e os operadores utilizados.
Estes son algúns consellos para reformular a estratexia de busca: 

MOITOS RESULTADOS POUCOS RESULTADOS
Engade máis conceptos relevantes Elimina os conceptos menos relevantes
Busca en campos máis específicos Busca en campos máis xerais
Introduce filtros Engade sinónimos 
Elimina truncamentos Utiliza truncamentos

Xestionar os resultados

Para seleccionar e xestionar os resultados é moi útil empregar xestores bibliográficos, programas que permiten recompilar referencias dun xeito automático dende distintas fontes de información, organizalas nunha base de datos persoal e empregalas na elaboración de citas e bibliografía.

É recomendable empregar un xestor bibliográfico se se manexa numerosa bibliografía, xa que facilitará a inserción de citas e xeración da bibliografía segundo os diferentes estilos de citación.

Existe unha ampla oferta de xestores bibliográficos, algúns gratuítos e outros de pago, cada un coas súas características. Consulta a biblioguía Xestores bibliográficos para obter máis información sobre os distintos xestores.

Acceso ao texto completo

Como resultado da túa busca atoparás artigos, libros etc., pero non sempre dispoñibles a texto completo. Que podes facer nese caso?

  • Lembra que os recursos electrónicos subscritos pola biblioteca só se poden consultar dende a rede da Universidade de Vigo ou ben, se o fas dende fóra da Universidade, identificándote como membro da comunidade universitaria. Na guía Acceso aos recursos-e desde fóra da UVigo dispós de toda a información. 
    Deste xeito, ao estar identificado/a como usuario/a da nosa universidade, se no resultado da túa busca atopas un documento que forma parte da colección electrónica da biblioteca, poderás descargar o texto completo. 
     
  • Se o que tes é unha referencia dun documento concreto, comproba se a biblioteca dispón del, en formato impreso ou electrónico, consultando Perseo.
     
  • Se aínda así non consegues o texto completo, podes solicitalo ao servizo de préstamo interbibliotecario e acceso ao documento da Biblioteca. Este servizo permite aos membros da comunidade universitaria conseguir libros e documentos que non se atopan nas nosas coleccións.